sábado, 21 de octubre de 2017

Some bilingual Halloween expressions

Halloween is celebrated on the 31st of  October.
Halloween se celebra el 31 de octubre.
Halloween was originally a Celtic festival in Ireland.
Halloween proviene de una celebración en Irlanda


  
It is traditional to carve pumpkins on Halloween.
Es tradicional tallar calabazas en Halloween.

A jack o’lantern is a pumpkin carved with a scary face with a candle inside. 

El farol de calabaza es una cara que asusta tallada en una calabaza con una vela dentro.

Children go from house to house saying trick or treat asking for candy. 
Los niños van de casa en casa diciendo trato o truco para pedir caramelos.


Bobbing for apples is a Halloween game played by filling a tub with water and apples and trying to catch the apples with your teeth. 
Atrapar manzanas es un juego de Halloween que consiste en llenar una cubeta con agua y manzanas, las que debes atrapar con tus dientes.

Many villages light a bonfire on Halloween. 

Muchas villas encienden una hoguera en Halloween.


A costume party is a party where people dress in disguises. 

Una fiesta de disfraces es una fiesta en la que la gente va vestida con disfraces.

Lots of people wear a disguise on Halloween.        
Muchas personas llevan un disfraz en Halloween.


Some people wear masks to scare people. 
Algunas personas usan máscaras para asustar a otros.


Some people disguise themselves as a ghost by wearing a sheet.
 Algunas personas se disfrazan de fantasma llevando una sábana.



A witch is an ugly evil woman, wearing a black cloak and pointed hat.
 Una bruja es una mujer mala y fea, que lleva una capa negra y un sombrero puntiagudo.




Bats are scary mouse-like creatures that fly around.
 Los murciélagos son roedores espantosos que vuelan.

Some people decorate their houses with skeletons. 
Algunas personas decoran sus casas con esqueletos.
                                                      


A zombie is a supernatural force that can make a corpse come to life. 

Un zombi es un cadaver reanimado por una fuerza sobrenatural.

People can decorate their houses with fake spiders and spider webs. 
La gente puede decorar sus casas con arañas y telarañas falsas.

People can decorate their gardens with fake tombstones. 
Las personsas pueden decorar sus jardines con lápidas falsas.


A haunted house is a house inhabited by ghosts. 
Una casa embrujada es una casa habitada por fantasmas.


                 

People tell ghost stories on Halloween.
 La gente cuenta historias de fantasmas en Halloween.

There are many superstitions related to Halloween. 
Existen muchas supersticiones relacionadas con el Halloween.

Some people believe that evil spirits come out on Halloween.  
Algunas personas creen que espíritus malvados salen en Halloween.

Witches can cast spells or curses on people.

 Las brujas pueden lanzar hechizos y maldiciones sobre la gente.

Witches always have a black cat. 

Las brujas siempre tienen un gato negro.

miércoles, 11 de octubre de 2017

"Columbus' Day" Día de la Hispanidad

Good morning kids!
                             How are you today?

Tomorrow will be  "Columbus´ day" o "día de la hispanidad". Fijaros, que curioso, en inglés, este día recibe el nombre del personaje histórico (Cristobal Colón) que llegó a tierras americanas el 12 de octubre 1492.
  Para celebrar tal acontecimiento os cuelgo una sopa de letras con el nombre de países donde se habla español. Hay muchos ¿verdad?  
   Look for them on the map.


Después de divertiros un ratito, vamos a leer y conocer el porqué de este día:
    Día de la Raza es el nombre que reciben en la mayoría de los países hispanoamericanos las fiestas del 12 de octubre en conmemoración del avistamiento de tierra por el marinero Rodrigo de Triana en 1492, luego de haber navegado más de dos meses al mando de Cristóbal Colón a lo que posteriormente se denominaría América. La denominación fue creada por el ex-ministro Faustino Rodríguez-San Pedro como Presidente de la Unión Ibero-Americana que en 1913 pensó en una celebración que uniese a España e Iberoamérica eligiendo para ello el día 12 de octubre. Este mismo día en 1935 ya fue celebrado en Madrid el día de la Hispanidad a la española hora de las cinco de la tarde Ramiro de Maeztu pronunció un elocuente discurso en la Academia Española, sobre el descubrimiento y la colonización de América. Y con el título El día de la Hispanidad publicó un artículo en el número inaugural de Hispanidad, revista quincenal cuyo primer número está fechado precisamente el 12 de octubre de 1935.

La fecha marca el nacimiento de una nueva identidad producto del encuentro y fusión de los pueblos originarios del continente americano y los colonizadores españoles. El Día de la Raza fue establecido en la Argentina en 1917 por decreto del presidente Hipólito Yrigoyen, como reafirmación de la identidad hispanoamericana frente a los Estados Unidos y la Doctrina Monroe.
En España, esa fecha también se celebró como Fiesta de la Raza, oficializándose entre 1918 y 1958, año en que mediante un decreto se cambia su denominación oficial por la de Fiesta de la Hispanidad, confirmada en 1981.

                Bueno, ahora que ya tenéis mucha información sobre el día de la Hispanidad, sólo me queda presentaros al protagonista que hizo posible tal día: Cristobal Colón.


CRISTÓBAL COLÓN (Génova, 1451 – Valladolid, 20 de mayo de 1506).
    Fue un navegante y cartógrafo de origen incierto (italiano, portugués o español) al servicio de la Corona de Castilla, famoso por haber realizado el denominado descubrimiento de América el 12 de octubre de 1492. Era hijo de un matrimonio de humildes tejedores: Diego, Doménico o Domingo Colombo y Susana Fontanarrosa fueron sus padres. Se interesó desde niño por la navegación y, desde muy joven, trabajó como grumete.
En 1477, cuando vivía en Lisboa (Portugal), se casó con Felipa Muñiz de Perestrello, con quien tuvo a su hijo Diego (en 1482). Interesado por la geografía, leyó tratados y conoció los mapas que circulaban en su época. Deseaba llegar a las Indias Orientales, tierra en las que suponía que iba a encontrar grandes riquezas. En 1484, al fallecer su esposa, viajó con su hijo a España y residió en el Convento de la Rábida. Allí, los monjes aceptaron sus teorías y proyectos.
Su llegada a América impulsó decisivamente la expansión mundial de Europa y la colonización por varias potencias europeas de gran parte del continente americano y de sus pobladores. Su personaje inspiró el nombre de un país: Colombia. Cristóbal Colón fue un marino que, al servicio de la Corona de Castilla, encontró una ruta segura desde Europa hasta América (hasta entonces desconocida o indocumentada en Europa, Asia o África), arribando a ella el 12 de octubre de 1492.

And this is the story.
After sailing across the Atlantic Ocean, Italian explorer Christopher Columbus sights a Bahamian island, believing he has reached East Asia. His expedition went ashore the same day and claimed the land for Isabella and Ferdinand of Spain, who sponsored his attempt to find a western ocean route to China, India, and the fabled gold and spice islands of Asia.
Columbus was born in Genoa, Italy, in 1451. Little is known of his early life, but he worked as a seaman and then a maritime entrepreneur. He became obsessed with the possibility of pioneering a western sea route to Cathay (China), India, and the gold and spice islands of Asia. At the time, Europeans knew no direct sea route to southern Asia, and the route via Egypt and the Red Sea was closed to Europeans by the Ottoman Empire, as were many land routes. Contrary to popular legend, educated Europeans of Columbus' day did believe that the world was round, as argued by St. Isidore in the seventh century. However, Columbus, and most others, underestimated the world's size, calculating that East Asia must lie approximately where North America sits on the globe (they did not yet know that the Pacific Ocean existed).
With only the Atlantic Ocean, he thought, lying between Europe and the riches of the East Indies, Columbus met with King John II of Portugal and tried to persuade him to back his "Enterprise of the Indies," as he called his plan. He was rebuffed and went to Spain, where he was also rejected at least twice by King Ferdinand and Queen Isabella. However, after the Spanish conquest of the Moorish kingdom of Granada in January 1492, the Spanish monarchs, flush with victory, agreed to support his voyage.
On August 3, 1492, Columbus set sail from Palos, Spain, with three small ships, the Santa Maria, the Pinta, and the Nina. On October 12, the expedition reached land, probably Watling Island in the Bahamas. Later that month, Columbus sighted Cuba, which he thought was mainland China, and in December the expedition landed on Hispaniola, which Columbus thought might be Japan. He established a small colony there with 39 of his men. The explorer returned to Spain with gold, spices, and "Indian" captives in March 1493 and was received with the highest honors by the Spanish court. He was the first European to explore the Americas since the Vikings set up colonies in Greenland and Newfoundland in the 10th century.
During his lifetime, Columbus led a total of four expeditions to the New World, discovering various Caribbean islands, the Gulf of Mexico, and the South and Central American mainlands, but he never accomplished his original goal—a western ocean route to the great cities of Asia. Columbus died in Spain in 1506 without realizing the great scope of what he did achieve: He had discovered for Europe the New World, whose riches over the next century would help make Spain the wealthiest and most powerful nation on earth.

jueves, 5 de octubre de 2017

Educación en valores.


Ciencias Naturales. 5º Tema 1










Sentido        Órgano                Función                  Nervio

-Olfato        Nariz                  Captar olores           olfativo
                  (Pituitaria amarilla)


- Tacto         Piel                 Captar sensaciones      táctil


-Oido          Oido                Captar sonidos             auditivo


-Vista          Ojo                  Captar luz                     óptico


-Gusto        Lengua            Captar sabores             gustativo
             (Papilas gustativas)




Los sentidos y el sistema nervioso






El sistema nervioso dirige la función de relación.
Está formado por las neuronas, que son las principales células del sistema nervioso.

Neuronas:
- Funciones: recibir y transmitir información (impulsos eléctricos).
- Partes de una neurona
       Cuerpo: donde se encuentra el núcleo.
       Prolongaciones: Axón
                             Dentritas

Las partes del sistema nervioso son:

1.- Sistema Nervioso Central
  Función: recibe información, la interpreta y elabora la respuesta.
   Las partes del Sistema nervioso central son:

- Encéfalo * Cerebro: controla los actos voluntarios.
                  * Cerebelo: Coordina los movimientos y 
                                   matiene el equilibrio.
                  * Bulbo raquídeo: Controla las funciones 
                                              básicas involuntarias.

Médula espinal: Transmite la información entre los nerios y el cerebro

2.- Sistema Nervioso Periférico
    
  Los nervios pueden ser:

 * Sensitivos: llevan información desde los órganos de los sentidos hasta el encéfalo  y  la médula.

 * Motores: Llevan las órdenes del  encéfalo y la médula hasta los músculos.             



 Los Movimientos de respuesta pueden ser:

 - Reflejos      * Se producen rápida e involuntariamente.
                       * Responden a un estímulo exterior.
                      ------ * Por ejemplo, retirar la mano ante algo muy 
                           caliente.

      - Voluntarios  *El cerebro recibe e interpreta la información y  emite la orden.
                              * Son conscientes y dependen de nuestra 
                                 decisión. 
                              * Responden a estímulos externos o internos.
                              * Por ejemplo, caminar hacia un objeto.

martes, 3 de octubre de 2017

Sello de Calidad

Hoy hemos recibido la noticia de que nos conceden el Sello de Calidad eTwinning por el Proyecto: "Holidays and celebrations in different European schools": The Ma'x Odyssey.
 CONGRATULATIONS!!!!!



 

domingo, 1 de octubre de 2017

1.- Home Time. 5th

 Del 2 al 23 de Octubre

1.- Home time.

Objectives:
-To identify and talk about routine activities.
- To sing a song and a chant.
- To read and understand a story and a cartoon.

Vocabulary:
-          Do homework, go to bed, have lunch, quarter past/to.

Structures:
-          What time is it?
-          Present simple: What time do you have lunch?
-          At half past one.
-          I do my homework at seven o’clock.

Festivity: Halloween

Adverbs os frecuency
always
usually
often
sometimes
never

Sujeto+Adverbio+Verbo
She always drinks coffee
She never eats meat.
We often play tennis on Sunday
We sometimes go to the cinema on Wednesday.
Do you often go to the cinema?
Do you often go to the cinema?
Do they usually speak English?
I usually arrive late.

1.- Time for school. 4th

Del 2 al 23 de Octubre


1.-Time for school!
- To identify and talk about school subjects.
- To learn the places in the school.
- To sing a song and a chant.
- To read and understand a story and a cartoon.
- To say a tongue twister


Vocabulary: 
-          Art, English, IT, Maths, Music, PE, Spanish, Religion, French, History, Science.


 I like .......... and......... but I don't like....... and.......



      Classroom, computer room, dining room, gym, library, playground

Structures:
Wednesday, October 4th, 2017
-   What have you got on (wednesday)?

 I’ve got  Science, Maths, Spanish, History.


Exercises:
     1. What have  you got on Monday? 


What have you got on Tuesday?

What have you got on Wednesday?

What have you got on Thursday?

What have you got on Friday?
-      
-          Have you got Music today?
-          Yes, I have. / No, I haven’t.

 Monday, October 9th, 2017
- - Headteacher Room
  - Classroom
  - Gym
  - Music Room
  - Library 
  - Computer Room
  - Playground

  - Hurry up!
 

Festivity: Halloween

1.- Ready for school. 3rd

Del 2 al 23 de Octubre


1.-Ready for school.
- To identify and describe classroom objects.
- To learn the prepositions behind, in, on and under.
- To sing a song and a chant.
- To read and understand a story and a cartoon.
-  To read and understand short descriptions.
- To draw a simple plan.

- To say a chant and practice the p sound.

Vocabulary:
-          book, pen, pencil, pencil case, rubber, ruler, school bag, sharpener
Structures:
-          Are you ready for school?
-          I’m ready for school.
-          I’ve got my (school bag).

Festivity: Halloween

1.- Time for School. 2nd

Del 2 al 23 de Octubre

1.- Time for School.
- To learn new vocabulary and structures.
- To revise vocabulary and structures from last year.
- To learn the alphabet.
- To practise pronunciation “d”.


Vocabulary:
-          Bin, board, bookcase, computer, cupboard, door, plant, teacher, window, the alphabet, book, pen, pencil, pencil case, rubber, ruler, school bag, sharpener, teddy, plane, glue, hamster, car, ball, behind, in, under, colours, cat, elephant, snake.
Structures:
-          Where’s the….? It’s (under)…
-          Point to the….
-          What’s a surprise.
-          It’s (in)…
-          The…. Is (in) the….
-          Touch your nose!
-          Clap your hands!
-          Count to ten!
-          Nod your head!
-          My name’s got (four) letters.


Festivity: Halloween

1.- At school. 1st.

Del 2 al 22 de Octubre 


Unit 1. At school.
-          To recognize and assimilate target language.
-          To improve listening skills.
-          To practice asking and answering questions.
To practice pronunciation “p”.


Vocabulary:
-          Book, crayon, blue, pen, pencil, pencilcase, rubber, ruler, school, bag, sharpener, Green, pink, purple, red, yellow and numbers  1- 10.
Structures:
-          What’s this? It’s a….
-          I’ve got a pink pencil.
-          Can I go to the toilet, please?
-          I’ve got a ….
-          Let’s share.
Festivity: Halloween.