domingo, 18 de noviembre de 2012

REPASO DEL TEMA 3


     ¿Qué os parece si repasamos un poquito el tema 3?

 1.  Explica en qué consiste la función de relación. 
Mediante la función de relación respondemos a los cambios que ocurren en nuestro medio externo.



2.  Enumera los órganos, sistemas y aparatos que intervienen en la función de relación. 
   Los órganos de los sentidos, el sistema nervioso y el aparato locomotor.



3.  Completa el siguiente esquema sobre el sistema nervioso.



Sistema nervioso
           - Central
                  * Encéfalo  
                           ^ Cerebro
                           ^ Cerebelo
                           ^ Bulbo raquídeo
                   * Médula espinal

             - Periférico
                    * Nervios sensitivos
                    *  Nervios motores.
 4.  ¿Qué partes del sistema óseo protegen al encéfalo y a la médula espinal? Contesta.

  El encéfalo está protegido por los huesos del cráneo, y la médula espinal,  por la columna vertebral.




5.  Completa el esquema de la neurona. Después, contesta.



           * Cuerpo
           * Prolongaciones   
                           - axón
                           - dentritas
 ¿Qué forman los axones cuando se unen con otros axones?Forman los nervios.
 6.- Escribe el concepto al que se refieren las siguientes definiciones.

·    Tejido muy elástico con el que están cubiertos los extremos de los huesos.    Catílagos                              
·     Músculos que realizan movimientos opuestos. „ 
   Antagonistas
        ·     Células que son capaces de percibir los estímulos del exterior.             
            Receptoras
7.- Explica qué son los músculos involuntarios y pon dos ejemplos.

Los músculos involuntarios, que no forman parte del sistema locomotor, mson los que actúan de forma independiente sin que podamos controlar su funcionamiento. Por ejemplo, el corazón y los músculos del aparato digestivo
8.-  Completa el dibujo con el nombre de las principales glándulas.
hipófisis, tiroides, páncreas, ovarios y testículos.
 La hipófisis produce hormonas que dirigen la actividad de otras glándulas endocrinas y la hormona del crecimiento. 
9.-   Ana, tras sufrir un accidente, tiene problemas para mantener el equilibrio.
¿Qué parte del encéfalo tiene dañada? Piensa y responde. 
    La parte que tiene dañada es el cerebelo, que se encarga de coordinar los movimientos y mantener el equilibrio



 





lunes, 12 de noviembre de 2012




The musculoskeletal system
The musculoskeletal system consists of the skeleton and the muscular system. Both systems work
together to make the body move.

The skeleton
The skeleton consists of all the bones in the body. It supports the body, and enables us to move.
It protects delicate organs, such as the heart, lungs and brain.

 Joints
Joints are the places where two bones meet.
There are:
• Fixed joints, such as the skull
• Movable joints, such as the knee or elbow
• Gliding joints, such as between vertebrae. The ends of the bones are covered with flexible
tissue called cartilage. The bones of a joint are connected by strong elastic tissues called ligaments.

 The muscular system
The muscular system consists of all the muscles in the body.
The muscular system:
• Enables the body to move
• Gives the body its shape
• Protects organs, such as the liver Muscles can change in length:
• When they contract, they become shorter  and thicker.
• When they relax, they return to their original  length and thickness. Tissues called tendons connect muscles to bones

 Movement
Body movement occurs at movable joints. Two muscles are used in each movement. These muscles are called antagonistic because they perform opposite actions. When one muscle contracts, the other relaxes. For example, arms bend at the elbow  with a flexing movement. They straighten  with an extending movement.  The diagrams show how the arm muscles contract and relax.



 The nervous system
Functions
The nervous system sends and receives information. It coordinates the functions of internal organs.
It also coordinates systems like the digestive system.

 Parts of the nervous system
The central nervous system consists of the brain and the spinal cord. This system receives information, interprets it, and decides on a response.The brain has three parts:
• The cerebrum controls voluntary movements.
• The cerebellum coordinates movements and maintains balance.
• The brain stem regulates internal organs.
The spinal cord controls reflex movements. The peripheral nervous system consists of nerves.
It transmits information from the sense organs to the central nervous system and from the central nervous system to other organs.

 Neurons
Neurons are the principal cells of the nervous system. They receive and transmit information.
They are grouped together to form nerves. Reflex and voluntary movements.
There are two types of movements:
• Reflex movements: these are involuntary
movements in response to external stimuli.
• Voluntary movements: these movements are the result of decisions.

 Internal processes
The nervous system controls and coordinates all the body’s internal processes, such as  the beating of the heart and the digestion of food. To do this, it controls involuntary muscles and  the endocrine system.

 Involuntary muscles
Involuntary muscles work automatically. We cannot control them with our decisions.The body needs involuntary muscles in order to function correctly.

The endocrine system
The endocrine system is responsible for functions such as growth and reproduction.It consists of endocrine glands, which secretesubstances called hormones into the bloodstream.

Endocrine glands
The principal glands in the endocrine system are:
• Thyroid gland: it produces the hormone thyroxin, which enables the body to absorb nutrients.
• Pancreas: it produces insulin, which controls the amount of sugar in the bloodstream.
• Ovaries (female) and testes (male): they produce sex hormones, which are responsible for reproduction.
• Pituitary gland: it coordinates other endocrineglands and also produces growth hormone.

 Exercises
 . Match the two halves of each sentence.
1. The endocrine system                                              a. produces insulin.
2. The thyroid gland                                                     b. produces the growth hormone.
3. Thyroxin enables the body                                       c. is responsible for growth and reproduction.
4. The pancreas                                                            d. to absorb nutrients.
5. Insulin controls                                                        e. produces thyroxin.
6. The pituitary gland                                                  f. the amount of sugar in the bloodstream.




Preguntas sobre el tema 3. La función de relación

Conocimiento del Medio 6º.
Tema 3.
La función de relación.

Antes de realizar las siguientes actividades volver a leer el tema 3.


1.  El sistema óseo y el sistema muscular forman:
a. el sistema nervioso.                       b. el aparato locomotor.                               c. el aparato circulatorio.
2.  Las células receptoras son:
a. las que son capaces de percibir los estímulos del exterior.
b. las que forman el encéfalo.
c. las que constituyen la parte más importante de la médula espinal.
3.  Los huesos se unen en las articulaciones mediante:
a. los tendones.                       b. los cartílagos.                              c. los ligamentos.
4.  El sistema encargado de dirigir la función de relación es:
a. el sistema óseo.                  b. el sistema nervioso.                   c. el sistema muscular.
5.  La parte de la neurona encargada de transmitir información desde una neurona a otra neurona o a algún órgano del cuerpo es:
a. el cuerpo.                             b. la dendrita.                                   c. el axón.
6.  Los músculos reciben las órdenes del cerebro o de la médula espinal a través de:
a. los nervios motores.           b. los nervios voluntarios.             c. los nervios reflejos.
7.  El bulbo raquídeo:
a. regula la actividad de muchos de nuestros órganos.            
b. coordina los movimientos y mantiene el equilibrio.
c. controla todos los actos voluntarios.
8.  La insulina la produce:
a. la tiroides.                             b. la hipófisis.                                  c. el páncreas.
9.  En la coordinación interna intervienen:
a. el sistema nervioso, los músculos involuntarios y el sistema endocrino. 
b. el aparato circulatorio, el aparato digestivo y el aparato nervioso.
c. el aparato locomotor, el cerebro y los órganos de los sentidos.
10.  El sistema nervioso central está formado por:
a. los nervios.                         
b. el encéfalo y la médula espinal.
c. el sistema endocrino y el cerebro.

lunes, 5 de noviembre de 2012

THE ORGANISATION OF THE HUMAN BODY

Vocabulary
bone, cartilage, fixed joint, gliding joint, ligament, movable joint, muscular system, skeleton, antagonistic, contract, extend, flex, length, muscle, relax, tendon.


Bone decalcification
• Place two thin, clean chicken wing bones in two jars. Add white vinegar to one of the jars to cover the bone. 
What do you think will happen?
• After two days, remove the bone from the vinegar and wash it. Try to bend both chicken bones. 
What do you notice?
• Bones are strong due to high calcium content; vinegar removes calcium from the bone and makes it soft. Point out how important it is to have enough calcium in your diet.

COMPARE
The girl on the left is dancing( she is using her whole body). But on the right is reading a book (She is  also using  her entire body, but is in more stable position)


- What would happen if we didn’t have a skeleton? (We would have soft bodies like gelatine.)
- What do you notice about our skeleton? Is it internal or external? (internal)  Internal skeletons support proportionally more weight and do not limit growth as much.

* Let´s go to stand up and bend forward to try to touch their toes (without bending their knees). Hold this
position five seconds. Return to standing for five seconds. Repeat this pattern five times.
  Did you notice any changes during the exercise? (It should be easier to reach further down with each
repetition.)
  What do you think happened? (Stretching causes muscles to change in length.)   Stretching is important to help avoid injuries.

- Do you think the human body has more bones or muscles? (more muscles) 
- How many muscles do you think are involved when you take a step? (200)

Here is an interesting link http://www.kidsknowit.com/flash/animations/bio-human-body.swf


                                  PLAY A GAME


Exercises
 Comprehension. Write the words of each sentence in the correctorder to make sense:
1. body / supports / the / the / skeleton
2. meet / places / bones / two / joints / where / are / the
3. ends / the / of / cartilage / covers / bones / the
4. flexible / cartilage / tissue / is
5. elastic / strong / ligaments / are / tissue


True or false? Decide if the following statements are true or false. If they are false, correct them.
1. When muscles contract, they become longer.
2. When muscles relax, they return to their original length and thickness.
3. Tendons connect the bones of a joint.
4. Antagonistic muscles perform the same actions.
5. Arms bend at the elbow with a flexing movement.

Comprehension.  read the following definitions and write the corresponding words:
1. This part of the brain controls voluntary movements.
2. This part of the brain coordinates movements and maintains balance.
3. This part of the brain regulates internal organs.
4. These are the principal cells of the nervous system.
5. These are involuntary movements in response to external stimuli.



sábado, 3 de noviembre de 2012

¿Qué hicimos en Halloween?


 Pero no todo ha sido fiesta. Durante este mes hemos aprendido mucho sobre Halloween: sus orígenes (Irlanda), Cómo lo celebran actualmente en los Estados Unidos, vocabulario sobre el tema y también hemos realizado un montón de actividades.

...
Caitlin trajo algunos trozos de tela alusivas a Halloween

Hemos realizado una exposición con ellas, tras plastificarlas y escribir un pequeño texto en inglés describiéndolas. Lo hicieron los alumnos de la sección bilingüe de 6º y está expuesta en el corredor que une los dos edificios.
Aquí os cuelgo algunas de las láminas.





THE HALLOWEEN PARTY





THE COLOUR OF HATS

 También hemos hechos algunas actividades divertidas.
                             
                                Laura de 4º haciendo su invitación a la fiesta de Halloween.


                                Kevín de 4º con su haunted house











 Esto es sólo una muestra de lo que hemos estado haciendo. A lo largo de la semana quedará todo expuesto en el pasillo por si os apetece verlo.

Un año más hemos celebrado Halloween,  con la intención de aprender los aspectos socioculturales de algunos de los países cuya lengua estamos aprendiendo. Utilizando por supuesto vocabulario y expresiones relacionadas con el tema.

Enhorabuena chicos por vuestro esfuerzo.






martes, 30 de octubre de 2012

Halloween con Caitlin



Today we celebrated Halloween, as usual.

This year Caitlin was with us. We enjoyed a lot !!




Este año el tema de esta festividad ha sido : La ciudad de Halloween.
Los alumnos de 5º y 6º escenificaron una pequeña representación. En ella conocimos el origen de Truck and Treat y el de Halloween. Por supuesto todo ficticio, sólo intentamos que los más pequeños este año disfrutaran aún más. Os cuelgo el cuento en español y por supuesto la adaptación al inglés, que este año nos la ha hecho Caitlin.

Como es habitual, todos los años, los vídeos de las actividades realizadas van apareciendo en el margen derecho, en la parte de superior.

I hope that you have a good,  long weekend !!


EL DULCE TERRROR DE HALLOWEEN

Había una vez una ciudad llamada Halloween en la que vivía un malvado fabricante de dulces y golosinas. Este, sabiendo que los papás no dejaban a sus hijos comer golosinas más de una vez a la semana para evitar las caries, inventó un plan para vender muchos más caramelos. Así, pagó a una pandilla de ladrones y bandidos quienes, disfrazados de horribles monstruos, aterrorizaron a todos. Luego llenó la ciudad de anuncios que aseguraban que sus caramelos eran la única defensa posible contra aquellos terroríficos seres. Y como todo estaba preparado por el malvado fabricante, lo que decían los anuncios era verdad, y cuando los niños de la casa entregaban sus caramelos, los monstruosos bandidos los dejaban tranquilos y se iban.
Las ventas de caramelos se dispararon, pero de forma poco justa. Mientras los niños de familias ricas acumulaban montones y montones de golosinas para protegerse de los malvados, los niños pobres sufrían las peores pesadillas al saber que no tenían ni un triste caramelo con el que calmar a los monstruos. Además, como los caramelos tenían tanto valor, los niños comenzaron a volverse egoístas y desconfiados, y resultaba imposible verlos compartir sus golosinas como siempre habían hecho.
Afortunadamente, maldades tan malvadas no pueden durar mucho. Un detective muy listo descubrió los planes del avaricioso fabricante y sus cómplices, y todos ellos acabaron dando con sus huesos en la cárcel.
Pero resultó que el miedo a los monstruos no se terminó, y que los niños ricos seguían acumulando caramelos y golosinas con el mismo egoísmo con el que lo hacían antes de que todo fuera descubierto, y que los niños pobres continuaban viviendo aterrorizados por la falta de dulces.
Todos los papás y mamás de la ciudad, ya fueran ricos o pobres, estaban tan preocupados que celebraron una reunión especial de forma urgente ¿Cómo podían resolver el egoísmo de unos, y el miedo de los otros?
La genial solución vino del mismo ingenioso detective: seguirían igual que antes, pero como los malvados estaban en la cárcel, el papel de monstruos lo harían los niños más pobres.
Así, la noche siguiente, los papás de los niños más pobres acompañaron a sus hijos a hacer de monstruos. Y tan bien lo hicieron, que los niños ricos les dieron buena parte de sus dulces. De esta forma, al cabo de unas cuantas noches, casi todos los niños tenían la misma cantidad de golosinas y ningún miedo, porque a pesar de su esfuerzo por parecer unos monstruos terribles, los niños más chiquitines descubrían fácilmente su disfraz, y todos se dieron cuenta de que por las calles de la ciudad de Halloween no había ningún monstruo, sino un montón de niños que se lo pasaban fenomenal disfrazándose y compartiendo sus caramelos.






THE SWEET TERROR OF HALLOWEEN


Once upon a time there was a town named Halloween.  In this town there lived an evil man who made candies and sweets.  This candy-maker knew that parents did not let their children eat more than one candy per week as to prevent cavities.  Instead, the evil candy-maker thought of a plan to sell many more candies. His plan involved paying a gang of robbers and bandits to dress as horrible, ugly-looking monsters to terrorize and scare everyone.  He then put up announcements throughout the town guaranteeing that the only way to defend themselves from the terrifying monsters was by buying lots of candies.  Since everything had been set up by the evil candy-maker, the announcements had to be true; therefore the children would have to give up their candies and the gangs of robbers and bandits would leave the houses calmly.
There were many candies that were sold, but unjustly.  The children of wealthy families accumulated tons and tons of candies to protect themselves from the evil men.  Unfortunately the children of poorer families suffered from dreaming horrible nightmares that  did not have not even one candy to fend off the monsters.   Furthermore, since the candies were expensive, the children began to become selfish and distrustful which resulted in them refusing to give up their candies.
Fortunately, the most wicked of evils could not last for very long.  A private detective was determined to unveil the plans of this greedy candy-maker and his gang of scary monsters whom all ended up giving their bones to jail.
Because there was still a fear that the scary monsters might return, the children of wealth continued to accumulate more candies with the same selfishness that they had before everything was unveiled.  The poorer children continued to have nightmares in fear of their lack of candies.
All of the fathers and mothers of the town, both wealthy or poor, started to think of a way to turn this situation into something more like a celebration: how could they resolve the selfishness of some of the children and cure the fear of the others?
The best solution came from the same genius detective.  His plan was to keep the idea the same: now that the evil men were in jail, it was the poorer children that had to transform into monsters.
As planned, the next night the fathers of the poorer children went with their kids dressed as monsters.  The children from wealthy families gave the "monsters" candy when they came to their door.  By the end of many nights all of the children of the town had the same amount of candies and all of their fears were gone.  Even though the children dressed as monsters, it was the little ones that could not hide their identity.  Now everyone in the town of Halloween says that there is not a single monster, only a lot kids in dressed in costumes sharing their candies.  



lunes, 29 de octubre de 2012

Ghostbusters. Lyrics

Let´s sing  a halloween song together.