domingo, 21 de octubre de 2012

LA CIRCULACIÓN Y EL APARATO CIRCULATORIO


La circulación es el traslado de la sangre por el aparato circulatorio para transportar sustancias nutritivas, oxígeno y sustancias de desecho. La realiza el aparato circulatorio.

Elementos del aparato circulatorio
       - Sangre
              Componentes
            - El plasma: parte líquida de la sangre.
            - Células sanguíneas 
                    - Glóbulos rojos: transportan oxígeno.
                    - Glóbulos blancos: nos defienden de infecciones.
                    - Plaquetas: se ocupan de la coagulación.

       -  Corazón: órgano que bombea la sangre continuamente.

                Tiene cuatro cavidades: dos aurículas 
                                                     dos ventrículos. 

       - Vasos sanguíneos

           - Arterias: llevan la sangre desde el corazón hasta los órganos del cuerpo.
           - Venas: llevan la sangre desde los órganos del cuerpo al corazón.
           - Capilares sanguíneos: comunican las arterias y las venas.
              
 La circulación
La sangre nunca sale del aparato circulatorio.
Realiza dos circuitos
   - Circulación pulmonar: recorrido de la sangre entre el corazón y los pulmones para recoger oxígeno y liberar dióxido de carbono.

  - Circulación general: recorrido de la sangre por todo el cuerpo, excepto los 
pulmones,  para repartir nutrientes y oxígeno, y recoger  sustancias de desecho.


APARATO EXCRETOR

La excreción es la eliminación de las sustancias de desecho que se encuentran en la sangre. La realiza el aparato excretor y las glándulas sudoriparas a través de la piel.

Órganos del aparato excretor:
           Riñones: están situados a ambos lados de la columna vertebral, en la zona  lumbar.   Producen la orina.                        
         Uréteres: son dos tubos que conectan los riñones con la vejiga.
           Vejiga: es el órgano en el que se acumula la orina.
          Uretra: es el conducto que va desde la vejiga al exterior.

En los riñones se filtra la sangre y se produce la orina.
La orina sale por los uréteres y llega a la vejiga, donde se acumula hasta que se expulsa por la uretra.

Piel:
La piel fabrica el sudor en las glándulas sudoríparas.
- Por los poros de la piel, el sudor sale al exterior.



martes, 16 de octubre de 2012

CAITLIN. Our auxiliary conversation

 CAITLIN  is our auxiliary conversation. 






She is from New Mexico and we are learning very much  English, with she. 

    
 We are preparing Halloween. She  always says us what we have to do in English  . 





Today we  made  pumpkins, spiders and bats.


  

  she  teaches us  a lot of things about our bodies, too.

Here are some photos about Caitlin during the Art session.








In the afternoon Caitlin  went for a walk along the river


lunes, 15 de octubre de 2012

THE EXCRETORY SYSTEM

 The excretory system

    Our body produces waste substances which go into the blood, and can be dangerous. EXCRETION
is the elimination of these waste substances.

- The KIDNEYS are the organs of the  EXCRETORY SYSTEM.  These two organs filter the blood and produce URINE.

This is made up of water (95%) and waste substances (5%).

The urine leaves the kidneys and passes through the URETERS, two tubes which go to the BLADDER.

The urine accumulates there until is expelled through the urethra.

- The SWEAT GLANDS in the skin also help in excretion. They make sweat.


LA RESPIRACIÓN Y EL APARATO RESPIRATORIO.


La respiración consiste en la entrada y salida del aire de nuestro cuerpo para obtener oxígeno y expulsar dióxido de carbono. Esta función la realiza el aparato respiratorio.

Órganos del aparato respiratorio

Fosas nasales: por ellas entra el aire.
Laringe y faringe: por donde pasa el aire antes de llegar a la tráquea.
Tráquea: conducto desde el cual pasa el aire a los pulmones.
Bronquios: son dos ramificaciones de la tráquea que entran en los pulmones.
Bronquiolos: son unos tubos finos en los que se ramifican los bronquios.
Alvéolos pulmonares: saquitos llenos de aire que salen de los bronquiolos.
Pulmones: órganos esponjosos que se encuentran en la caja torácica.

La respiración

Proceso


El aire entra por las fosas nasales.

Pasa por la laringe, la faringe y la tráquea y llega a los bronquios y bronquiolos.

Desde los bronquiolos llega a los alvéolos pulmonares.

En los alvéolos el oxígeno pasa a la sangre y esta libera el dióxido de carbono.

El aire pobre en oxígeno y rico en dióxido de carbono se expulsa al exterior.

Movimientos respiratorios


Inspiración 
Los pulmones se llenan de aire. Se produce la entrada de aire por las vías respiratorias hasta los alvéolos pulmonares. 

Espiración
El aire sale de los pulmones. El aire es obligado a salir de los pulmones y recorrer las vías respiratorias hasta llegar al exterior.




lunes, 8 de octubre de 2012


The respiratory system

In addition to nutrients, we need oxygen to live.
We breathe to obtain oxygen from the air.
This function is carried out by the respiratory system.
It is made up of the nose, air passageways (the tubes which carry air in and out of the body), and the lungs.

• First, the air enters through the nose. Then it passes through the pharynx, the larynx, and the trachea.
Next, it goes through the two main bronchi and into each lung. In the lungs, the bronchi divide into smaller bronchioles. There are tiny sacs of air at the end of the bronchioles called alveoli.

• In the alveoli, oxygen from the air passes into the blood.
The blood releases carbon dioxide which passes into the alveoli.
It is toxic, and the body expels it.

Two movements, inhalation and exhalation, cause the air to circulate.
When we inhale, our lungs fill with air.
When we exhale, air leaves the lungs

What is the respiratory system?
     
Your
respiratory system is made up of the organs in your body that help you to breathe. Remember, that Respiration = Breathing. The goal of breathing is to deliver oxygen to the body and to take away carbon dioxide.
Parts of the respiratory system
Lungs
     The
lungs are the main organs of the respiratory system. In the lungs oxygen is taken into the body and carbon dioxide is breathed out. The red blood cells are responsible for picking up the oxygen in the lungs and carrying the oxygen to all the body cells that need it. The red blood cells drop off the oxygen to the body cells, then pick up the carbon dioxide which is a waste gas product produced by our cells. The red blood cells transport the carbon dioxide back to the lungs and we breathe it out when we exhale.

Trachea
     The
trachea (TRAY-kee-uh} is sometimes called the windpipe. The trachea filters the air we breathe and branches into the bronchi.
Bronchi
     The
bronchi (BRAHN-ky) are two air tubes that branch off of the trachea and carry air directly into the lungs.
Diaphragm
     Breathing starts with a dome-shaped muscle at the bottom of the lungs called the
diaphragm (DY-uh-fram). When you breathe in, the diaphragm contracts. When it contracts it flattens out and pulls downward. This movement enlarges the space that the lungs are in. This larger space pulls air into the lungs. When you breathe out, the diaphragm expands reducing the amount of space for the lungs and forcing air out. The diaphragm is the main muscle used in breathing.

FANTASTIC FUN FACTS!!!

Repasemos de nuevo: La nutrición


1.  Explica con tus palabras en qué consiste  la función de nutrición
Consiste en la obtención de los materiales de construcción y la energía que necesitamos para vivir

2.  Haz un esquema sobre los procesos y aparatos que intervienen en la nutrición.

3.  ¿Qué aparatos de nuestro organismo son los encargados de obtener y transportar el
oxígeno que necesitamos? Contesta.
 El aparato respiratorio se encarga de obtener el oxígeno, y el aparato circulatorio, de transportarlo.

4.         Escribe el nombre de dos nutrientes de origen animal y dos nutrientes de origen vegetal
Origen animal: grasas y proteínas.
Origen vegetal: hidratos de carbono y vitaminas.

5.  De los siguientes componentes de los alimentos, di cuál no es un nutriente
y explica por qué.


Vitaminas
 

Lípidos
 

Fibra
 

Agua
 

Minerales
 

Glúcidos
 

.  

La fibra no es nutriente porque no nos proporciona materiales
de construcción
 ni energía.


6.  ¿Qué sucede cuando nuestra dieta es muy rica en alimentos que nos aportan energía?  Explica.
 La energía se almacena en el cuerpo en forma de grasa, lo que puede conducir a la obesidad.

7.  Escribe el nombre de las glándulas anejas y las sustancias
que produce cada una de ellas.
 Las glándulas salivales: saliva.
El hígado: bilis.
El páncreas: el jugo pancreático

8.  Completa el esquema del tubo digestivo.
9.   Define los siguientes conceptos: bolo alimenticio, quimo, quilo.
 Bolo alimenticio: son los alimentos masticados y mezclados  con la saliva.
Quimo: especie de papilla con los alimentos ya parcialmente digeridos.
Quilo: especie de papilla formada por los nutrientes de los alimentos y las sustancias de desecho.

10.  ¿Cuándo se produce la absorción de los alimentos? Explica
La absorción de los alimentos se produce cuando los nutrientes pasan del interior del intestino a los capilares sanguíneos a traves de las vellosidades intestinales.


Intentar repasar y estudiar estas preguntas. Recordad que haremos un control el miércoles.







viernes, 5 de octubre de 2012

Sentences about Halloween

- Candy
My favourite candy flavour  is banana.

I like candies.

- Cauldron

My cauldron  is very big.

The cauldron is of the witch.

-Custome

I wear a costume on Halloween.

My costume is ugly

- Dark

My room is dark

I like watching films in the dark  nights

- Haunted.

 The haunted castle is big.

The house is haunted.


miércoles, 3 de octubre de 2012

HALLOWEEN. Un poco de historia.


     Halloween is a traditional celebration held on October 31st. Today, Halloween is an excuse for Halloween theme costume parties, and entertainment with horror films, haunted houses and other activities around the popular themes of ghosts, witches, Dracula, werewolves and the supernatural. Children love to dress up in halloween costumes and go from door-to-door in their neighborhood following the old tradition of trick-or-treating, collecting sweets and gifts, sometimes money.
Halloween began as an ancient Celtic festival in Great Britain and Ireland, and has survived most strongly among Irish, Scottish and Welsh communities. Immigrants from these communities carried the tradition to North America where it has gained in popularity. In turn, as part of American pop culture, Halloween has spread in popularity to most corners of the English speaking western world, and increasingly into Western Europe in recent times.
Originally Halloween was a pagan festival, around the idea of linking the living with the dead, when contact became possible between the spirits and the physical world, and magical things were more likely to happen. Like most pagan festivals, long ago it was absorbed into the festivals of the expanding Christian church, and became associated with All Hallows Day, or All Saints Day, which eventually fell on November 1 under the Gregorian calendar. A vigil for the festival was held on All Hallows Evening on October 31. In the vernacular of the times, All Hallows Evening became Hallowe'en and later the Halloween we know today.
The celebration of Halloween survived most strongly in Ireland. It was an end of summer festival, and was often celebrated in each community with a bonfire to ward off the evil spirits. Children would go from door to door in disguise as creatures from the underworld  to collect treats, mainly fruit, nuts and the like for the festivities. These were used for playing traditional games like eating an apple on a string or bobbing for apples and other gifts in a basin of water, without using your hands. Salt might be sprinkled on the visiting children to ward off evil spirits. Carving turnips as ghoulish faces to hold candles became a popular part of the festival, which has been adapted to carving pumpkins in America.
Halloween is usually celebrated by both adults and kids. Some families celebrate by having costume parties and playing special games like bobbing for apples and telling ghost stories. Sometimes children go "trick or treating" - knocking on doors in their trusted neighborhoods collecting candy. Other times they may attend a community party instead. Parents should use common sense when supervising their child's Halloween activities.

HALLOWEEN: Let´s go to play.

Halloween: Alphabetical Order.

Place the words bank words below in alphabetical order

Goblin                                         1.- ___________________
Tombstone                                  2.- ___________________
Trick                                           3.- ___________________
Black cat                                     4.- ___________________
Treat                                           5.- ___________________
Party                                           6.- ___________________
Vampire                                       7.- ___________________  
Candy                                          8.- ___________________
Cauldron                                      9.- ___________________
Decorations                                10.- ___________________
Frankenstein                               11.- ___________________
Broomstick                                 12:- ___________________
Scary                                           13.- ___________________
Dark                                            14.- ___________________
Witch                                          15.- ___________________
Skull                                            16.- ___________________


.

lunes, 1 de octubre de 2012

TEST SOBRE LA NUTRICIÓN




 Rodea la opción correcta.
1.  Los aparatos que intervienen en la función de nutrición son:
 a. el aparato digestivo, el aparato respiratorio, el aparato excretor
     y el aparato circulatorio.
b. la boca, el estómago, el intestino grueso y el intestino delgado.
c. la sangre y el oxígeno.

2.  Los nutrientes necesarios para crecer y reparar el cuerpo son:
   a. las vitaminas.                    
   b. los lípidos.                          
   c. las proteínas.

3.  Las glándulas anejas producen:
  a. los alimentos.                    
  b. los jugos digestivos.           
  c. los jugos gástricos.

4.  El proceso que consiste en el paso de los nutrientes del tubo digestivo a la sangre es la:
 a. digestión.                            
 b. absorción.                           
 c. eliminación de desechos.

5.  La fibra es:  
a. un nutriente de los alimentos de origen animal.
b. un componente de los alimentos de origen vegetal.
c. un componente de las proteínas.

6.  El primer paso del proceso digestivo es:
 a. la digestión.                         
 b. la alimentación.                  
 c. la absorción.

7.  La eliminación de las sustancias de desecho la realiza:
 a. el aparato excretor.            
 b. el aparato respiratorio.     
 c. el aparato digestivo.

8.  Los jugos gástricos se producen en:
 a. el estómago.                      
 b. el esófago.                         
 c. el intestino delgado.

9.  La fruta es rica en:
a. hidratos de carbono, proteínas y fibra.
b. fibra, vitaminas y minerales e hidratos de carbono.
c. grasas, proteínas y vitaminas.

10.  En el hígado se produce:
  a. la saliva.                             
  b. el jugo pancreático.          
  c.  la bilis.




domingo, 30 de septiembre de 2012

OUR DIET


Teniendo en cuenta los consejos que te damos a continuación, elabora tu propia dieta equilibrada para un día: desayuno, comida, merienda y cena.


● El desayuno es la comida más importante del día, ya que por la mañana
desarrollamos más actividades.

● La comida y la cena deben ser complementarias: si a mediodía comemos carne, por la noche es conveniente cenar pescado.

● Si comes alimentos fritos, recuerda incluir el aceite entre los productos que has consumido.

Desayuno _______________________________________________________________________

Comida__________________________________________________________________________

Merienda_________________________________________________________________________

Cena____________________________________________________________________________




VAMOS A REPASAR LA UNIDAD 1

LA FUNCIÓN DE NUTRICIÓN

Mediante la función de nutrición, el cuerpo obtiene todos los nutrientes que necesita para vivir. La nutrición incluye:

● La digestión, mediante la cual el cuerpo obtiene nutrientes de los alimentos.
● La respiración, mediante la cual obtiene oxígeno.
● La circulación, que hace llegar los nutrientes y el oxígeno a todas partes del cuerpo.
● La excreción, mediante la que el cuerpo elimina las sustancias de desecho.


ALIMENTOS Y NUTRIENTES

.● Los alimentos contienen nutrientes que nuestro organismo necesita para vivir. Los principales nutrientes son:
– hidratos de carbono, que proporcionan energía;
– grasas, que también aportan energía;
– proteínas, que son necesarias para crecer y reparar nuestro cuerpo;
– vitaminas y minerales, necesarios en pequeñas cantidades para el correcto funcionamiento del organismo.

● Mediante la digestión nuestro cuerpo descompone los alimentos y obtiene de ellos estos nutrientes



EL PROCESO DIGESTIVO

El proceso digestivo consiste en la transformación de los alimentos a fin de conseguir de ellos los nutrientes que contienen. Se realiza en el aparato digestivo.

● La primera fase de este proceso es la digestión, que comienza en la boca, donde se trituran, se ensalivan y tragan los alimentos; luego van atravesando el tubo digestivo hasta llegar al estómago, donde los jugos gástricos los transforman en una papilla, el quimo.
● Tras la digestión, se produce la absorción, que tiene lugar en el intestino delgado; en esta fase los nutrientes pasan a la sangre.
● El proceso digestivo termina con la eliminación de los desechos, que comprende la formación de las heces en el intestino grueso y su expulsión por el ano.




viernes, 28 de septiembre de 2012

DESCRIBE YOURSELF

CAITLIN



My name is Caitlin and I am from the state of New Mexico. I live in a
small town called Placitas which is right next to the Sandia
mountains, the Sandia Pueblo Reservation and the Rio Grande
River. I just graduated from the University of New Mexico in
Architecture and Spanish. I love to travel, make jewelry, and design
small scale architecture projects.


TERESA
My name is Teresa.
I´m from Cáceres althought I live in Mérida now.
I´m 51  years old.
I´m married with Javi and we have two daughters: Verónica and Raquel.
I´m an English teacher and I work in  Ntra. Sra. de la Antigua School, in Mérida.
I have a lot of friends, but my best friend is Maribel.
I have a pet. It is a dog and its name is Luna.



ELENA.
Hello my name is Elena , I ´ m eleven years old , I ´ m  live in Mérida , I have got one  sister. Her  name is laura  and she is 15 years old ,

I have a father and a mother . I like art and music ,  I do not like phiysical education . My best friends are María, saray , adan ....
The  school where I  study is called ( Nuestra Señora de la Antigua ) This is the last year  for me here, at school. This  year I want to learn a lot more
ANDREA





Hello, my  name  is  Andrea ,I  am  eleven  years  old ,I  am  from  Monestério ,I   live  in  mérida,My  best  friends  are  María.B,Bea  and  MªJosé,I have  one  sister  called   Alicia,My  favourite  subjet  is  art  and  i have  not  pet.
MARIA BOHÓRQUEZ



HELLO!My name´s Maria. I´m 10 yers old. I´m fine. I´m from  Merida. My best friends are Andrea,Elena,Saray L,Rocio,Bea and Maria Jose.
I have a  brothers and his  name´s Adan. My favourite subjets are P.E. and art.

ADÁN BOHÓRQUEZ

HELLO!! My name's Adán. I'm 10 yers old. I'm fine. I'm from  Merida. I live in Mérida. My best friend is José Luis. My favorite subject is P.E. I haven't pets. I have  one sister, Her  name is María.

BYE BYE!!


JUDITH

HELLO! My name's Judith. I'm 10 yers old. I'm from  Merida.

My best friends are Saray, Elena, MariaB, Fran, Rocio etc... I have a brother called Juan Antonio. My favourite subjets are Art, P.E, Music and English and I haven't any  pet.





MARINA
Hello!    My name is Marina, I'm 11 years old, I'm from Cataluña (figueras),I live in Merida and my best friends are: Cristina,Maria Puerto,Saray Moreno and Maria Vargas, I have not brother or sisters,I have a cat,Its name  is Blanc. My favorite colour is blue. I like singing, go for a walk  with my friends and dancing. I go  Nstra sra de la antigua School .My favourite subject is physical education.
Good bye!








ROBERTO


Hello
      My Name Is Roberto .I´m 11 Years Old.
 I´m Fine. I Live In Merida and I´m From Merida
.I Have Pets: 2 Dogs,4 cats and 2 Horses.
The Dogs are Called  Rocky and Chico. The Cats Are Called Figaro,Palomita,Fetido and the fourth has a history.
We Found in the Road and She Came With Me.Her Name is Valentina. The Horses Are Called Jitano and Boni.


FRANCISCO
My name is Francisco,I am eleven years old.
I from  Mérida and I  live in Mérid My best frend is Roberto,  and I have not brothers or sisters.
My favourite subject is art. I have one cat called Man
 I like run, play  videogames, watch tv , play in the city  and watch movies.

SARAY LÓPEZ

Hello my name is Saray I am eleven years old and  I live in Mérida. I´ve got a sister and  her name is Miriam. I don´t like  Math and I like Art and Language.My best friends are Maria, Elena, Adán, Juan Antonio...And I haven´t any pet.



lunes, 24 de septiembre de 2012

Nutrition-The digestive system



THE DIGESTIVE SYSTEM
Vocabulary: absorption, anus, chyme, digestive system, faeces, large intestine, liver, oesophagus, pancreas, pharynx, salivary glands, small intestine.

NUTRITION

Vocabulary: carbohydrates, diet, fats, fibre, minerals, 
nutrition, proteins, vitamins, water



1. The digestive system
We need to eat. Food gives us the energy which we require for our daily activities. It also gives us the substances which we need to grow.
The digestive system converts the food we eat into nutrients which our body can absorb.
It carries out three important functions: digestion, absorption and the elimination of waste.
2. Digestion
• First, food is chewed in the mouth, and mixed with saliva produced by the salivary glands.
Gradually, a mass of chewed, soft food is formed.
• Then, this food moves down the pharynx and the oesophagus, and passes into the stomach.
• Next, it mixes with gastric juices in the stomach. This produces a thick liquid called chyme.
• Finally, the chyme leaves the stomach and reaches the small intestine.It mixes with juices from the intestine, the pancreas and the liver. All the substances which we require have now been separated.
3. Absorption
In the small intestine, the substances which we need are absorbed into the blood.
4. Elimination of waste
The chyle loses its nutritional value as it passes through the small intestine.
Only undigested substances, like fibre, remain and move to the large intestine.
The large intestine removes water from these substances, and forms solid waste called faeces.
This is expelled through the anus.